Atatürk Turancı mıydı?
"Atatürk Turancı değil miydi?" - Atsız (makaleler, c.3, s. 16.)
Kendi kaleminden: "Dünyadaki bütün Türkleri de bir devlet halinde birleştirmek, elde edilmesi olanaksız bir hedeftir.
Panislamizm, Panturanizm siyasetinin başarıya ulaştığı ve dünyada uygulanabildiği, tarihte görülmemiştir. Irk ayrımı yapmaksızın, tüm insanlığı kapsayan güçlü bir devlet oluşturma tutkularının sonuçları da tarihte yazılıdır." (Nutuk, s. 297.)
Evet, Atatürk "Türkçüydü" bunu konuşmalarından ve çalışmalarından görebiliriz. Fakat Turancı mıydı? Evet Atatürk'ün ağızdan duyalım:
"Bizim için ne İslam birliği ve ne de Turancılık, akılcı bir siyasetçilik olamaz inancındayım." - Mustafa Kemal (1)
"Türk Milletinin Miliyetçilik vasfını uyandırmalı. O'na Türkçülük imanını aşılamalıyız!" - Mustafa Kemal Atatürk
Atatürk ve Cumhuriyet tarihî üzerine araştırmalar yapan değerli tarihçilerimizden alıntılarımıza bakalım:
"Yeni Türkiye'de «Milliyetçilik», bu üç akımın reddi anlamında kabul edilmişti: Ümmetçilik, Turancılık ve Beynelmilelcilik." (Sabahattin Selek - Anadolu İhtilâli, s. 741.)
"Atatürk, ittihatçıların PanTuranizm ve Panİslamizm planlanlarını kesinlikle reddeder." - Doğan Avcıoğlu (Millî Kurtuluş Tarihi, c.4, s.1423.)
"Turan Türkçülüğü yerine, Türkiye Türkçülüğü izler, bir ayrım yapmadan Türkiye halkından söz eder."
- Doğan Avcıoğlu (Aynı eser, s. 1424)
"Atatürk Turancılık ve İslamcılık görüşleri için daha kesin, daha sert bir dil kullanır. Nutuk’ta Panİslamizm, PanTuranizm, halifecilik üzerine yer yer sert yargılar verir; bunları, demokratik ulusu Türkiye’nin amaçlarına aykırı düşler olmakla, Türk ulusunu uçurumlara sürüklemekle suçlar; halkı bir daha böyle hayaller peşinde koşanların arkasından sürüklememeye çağırır." (Niyazi Berkes, s. 146.)
"Atatürk 'Turancılığa' karşı olduğundan, ona sempatik gelmiyordu." (Erol Mütercimler- Fikrimizin Rehberi, XIV)
"Gene Mustafa Kemal’e göre İslâm ittihadı (panislâmizm), Turan birliği (panturanizm) siyasetinin muvaffak olduğuna ve dünyada uygulama alanı bulduğuna tarihte tesadüf edilmemektedir." - Şevket Süreyya Aydemir (Tek adam, c.2, s. 260.)
"Tarife göre Türk milliyetçiliği, Türk sınırları içinde yaşayan Türklerin kaderine bilfiil bağlı, sınırdışı Türklere kardeşlik sevgisi duyan, millî olmayan cereyanlara karşı olan, insanlık ailesini benimseyen, Türk sınırlan İçinde Türkçe konuşan, Türk kültürü ile yetişenleri birleştiren bir prensip olarak alınmaktadır.
Bu prensip hem Osmanlılığın toplum yapısında, millet’i değil ümmet’i esas tutan görüşten ayrıdır, hem eski İmparatorluğu teşkil eden kavmiyetler karışımının İfadesi olan Osmanlılık anlayışından başkadır.
1908 ihtilâlini takip eden Genç Türkler devrinde ve Aydınlar arasında kuvvet bulan ırkçılık-Turancılık anlayışından da keza ayrı bir anlayış sistemidir." (Şevket Süreyya A. - Tek Adam, c.3, s. 424)
"Atatürk, İslam birliği ve Turancılık kavramlarını reddetti." (Andrew Mango - Atatürk, s. 358.)
"Gökalp ayrıca, "Türkçülük ve Turancılık" (1923) arasında da ayrım yapar. Daha önceki şiirlerindekine benzer bir yaklaşımla, Anadolu Türkleri'nin kültürel birliğinin ("gerçekleşmiş ideal", Türkçülük)" (Taha Parla - Ziya Gökalp Kemalizm ve Türkiye'de Korporatizm, s. 76.)
Burada verdiğim bir kaç örnekten, görmekteyiz ki; Atatürk Türkçüydü fakat ırkçı değildi. O Yusuf Akçura'nın da ifade ettiği "Demokratik Türkçülüğü" tercih etmişti. Atsız Atatürk'e "Turancı" derken herhâlde sadece laf olsun diye söylemiş, tek bir araştırma yapmamış galiba!
Atsız bir Atatürk düşmanı olmasına rağmen, bunu söylemesinin nedeni nedir acaba? Atatürk'ü "Turancı" yapıyorlar ve "Komünizm" düşmanı ilan ediyorlar. Bunu kendi çıkarlar için yapıyorlar, çünkü Atatürk'ün neye inanıp-inanmadığı ilgilendirmez Atsız'ı, ona göre çıkarları önemlidir.
Atatürk ister "Turancı" olsun ya da ve yahut olmasın, bu kimseyi alakadar etmez ve Atatürk bir Türkçüdür bunu kimse de sorgulayamaz. Atatürk Türkiye'nin Mareşali ve Kurucu önderidir, Milli Tarihin önemini anlayıp, kapsamlı bir Türk Tarihi yazdıran ve Okul kitaplarına koyduran kişidir, ve size soruyorum sayın Türkçü geçinenler, siz ne yaptınız?
NOTLAR:
(1) Eskişehir-İzmit Konuşmaları (1923), Kaynak Yayınları, İstanbul, 1993, s. 59
"Atatürk Turancı değil miydi?" - Atsız (makaleler, c.3, s. 16.)
Kendi kaleminden: "Dünyadaki bütün Türkleri de bir devlet halinde birleştirmek, elde edilmesi olanaksız bir hedeftir.
Panislamizm, Panturanizm siyasetinin başarıya ulaştığı ve dünyada uygulanabildiği, tarihte görülmemiştir. Irk ayrımı yapmaksızın, tüm insanlığı kapsayan güçlü bir devlet oluşturma tutkularının sonuçları da tarihte yazılıdır." (Nutuk, s. 297.)
Evet, Atatürk "Türkçüydü" bunu konuşmalarından ve çalışmalarından görebiliriz. Fakat Turancı mıydı? Evet Atatürk'ün ağızdan duyalım:
"Bizim için ne İslam birliği ve ne de Turancılık, akılcı bir siyasetçilik olamaz inancındayım." - Mustafa Kemal (1)
"Türk Milletinin Miliyetçilik vasfını uyandırmalı. O'na Türkçülük imanını aşılamalıyız!" - Mustafa Kemal Atatürk
Atatürk ve Cumhuriyet tarihî üzerine araştırmalar yapan değerli tarihçilerimizden alıntılarımıza bakalım:
"Yeni Türkiye'de «Milliyetçilik», bu üç akımın reddi anlamında kabul edilmişti: Ümmetçilik, Turancılık ve Beynelmilelcilik." (Sabahattin Selek - Anadolu İhtilâli, s. 741.)
"Atatürk, ittihatçıların PanTuranizm ve Panİslamizm planlanlarını kesinlikle reddeder." - Doğan Avcıoğlu (Millî Kurtuluş Tarihi, c.4, s.1423.)
"Turan Türkçülüğü yerine, Türkiye Türkçülüğü izler, bir ayrım yapmadan Türkiye halkından söz eder."
- Doğan Avcıoğlu (Aynı eser, s. 1424)
"Atatürk Turancılık ve İslamcılık görüşleri için daha kesin, daha sert bir dil kullanır. Nutuk’ta Panİslamizm, PanTuranizm, halifecilik üzerine yer yer sert yargılar verir; bunları, demokratik ulusu Türkiye’nin amaçlarına aykırı düşler olmakla, Türk ulusunu uçurumlara sürüklemekle suçlar; halkı bir daha böyle hayaller peşinde koşanların arkasından sürüklememeye çağırır." (Niyazi Berkes, s. 146.)
"Atatürk 'Turancılığa' karşı olduğundan, ona sempatik gelmiyordu." (Erol Mütercimler- Fikrimizin Rehberi, XIV)
"Gene Mustafa Kemal’e göre İslâm ittihadı (panislâmizm), Turan birliği (panturanizm) siyasetinin muvaffak olduğuna ve dünyada uygulama alanı bulduğuna tarihte tesadüf edilmemektedir." - Şevket Süreyya Aydemir (Tek adam, c.2, s. 260.)
"Tarife göre Türk milliyetçiliği, Türk sınırları içinde yaşayan Türklerin kaderine bilfiil bağlı, sınırdışı Türklere kardeşlik sevgisi duyan, millî olmayan cereyanlara karşı olan, insanlık ailesini benimseyen, Türk sınırlan İçinde Türkçe konuşan, Türk kültürü ile yetişenleri birleştiren bir prensip olarak alınmaktadır.
Bu prensip hem Osmanlılığın toplum yapısında, millet’i değil ümmet’i esas tutan görüşten ayrıdır, hem eski İmparatorluğu teşkil eden kavmiyetler karışımının İfadesi olan Osmanlılık anlayışından başkadır.
1908 ihtilâlini takip eden Genç Türkler devrinde ve Aydınlar arasında kuvvet bulan ırkçılık-Turancılık anlayışından da keza ayrı bir anlayış sistemidir." (Şevket Süreyya A. - Tek Adam, c.3, s. 424)
"Atatürk, İslam birliği ve Turancılık kavramlarını reddetti." (Andrew Mango - Atatürk, s. 358.)
"Gökalp ayrıca, "Türkçülük ve Turancılık" (1923) arasında da ayrım yapar. Daha önceki şiirlerindekine benzer bir yaklaşımla, Anadolu Türkleri'nin kültürel birliğinin ("gerçekleşmiş ideal", Türkçülük)" (Taha Parla - Ziya Gökalp Kemalizm ve Türkiye'de Korporatizm, s. 76.)
Burada verdiğim bir kaç örnekten, görmekteyiz ki; Atatürk Türkçüydü fakat ırkçı değildi. O Yusuf Akçura'nın da ifade ettiği "Demokratik Türkçülüğü" tercih etmişti. Atsız Atatürk'e "Turancı" derken herhâlde sadece laf olsun diye söylemiş, tek bir araştırma yapmamış galiba!
Atsız bir Atatürk düşmanı olmasına rağmen, bunu söylemesinin nedeni nedir acaba? Atatürk'ü "Turancı" yapıyorlar ve "Komünizm" düşmanı ilan ediyorlar. Bunu kendi çıkarlar için yapıyorlar, çünkü Atatürk'ün neye inanıp-inanmadığı ilgilendirmez Atsız'ı, ona göre çıkarları önemlidir.
Atatürk ister "Turancı" olsun ya da ve yahut olmasın, bu kimseyi alakadar etmez ve Atatürk bir Türkçüdür bunu kimse de sorgulayamaz. Atatürk Türkiye'nin Mareşali ve Kurucu önderidir, Milli Tarihin önemini anlayıp, kapsamlı bir Türk Tarihi yazdıran ve Okul kitaplarına koyduran kişidir, ve size soruyorum sayın Türkçü geçinenler, siz ne yaptınız?
NOTLAR:
(1) Eskişehir-İzmit Konuşmaları (1923), Kaynak Yayınları, İstanbul, 1993, s. 59
Yorumlar
Yorum Gönder